HISTORIE BOARD TRACK RACING - 7.ČÁST
20.04.2014

Evropa zmítaná válečnými událostmi  nemá ani pomyšlení na pořádání  závodů a závodění. Zde se veškerá produkce věnuje zbrojnímu průmyslu a jak továrny vyrábějící  automobily, tak i motocykly slouží k doplňování materiálu pro vojenské účely.

Evropa zmítaná válečnými událostmi  nemá ani pomyšlení na pořádání  závodů a závodění. Zde se veškerá produkce věnuje zbrojnímu průmyslu a jak továrny vyrábějící  automobily, tak i motocykly slouží k doplňování materiálu pro vojenské účely.

 

Amerika nedotčená válečnými událostmi se plně věnuje motoristickému sportu a závodění. Nelze opomenout ani tu skutečnost, že v těchto letech, tedy v před zahájením první světové války se řada  američanů žijících v Anglii i Francii stěhovala zpět do USA, tedy dále od válečné vřavy a sebou pochopitelně odváží také řadu nejen kompletních automobilů a motocyklů, ale i řadu součástek nedohotovených strojů a dalšího materiálu, ze kterého pak  doma v USA vyrábějí  i závodní stroje, které se objevují  i  při startech závodů na drahách. Převážně se zde používaly motory , protože stavba podvozku pro závodní účely  byla, jak jsme již uváděli, poněkud odlišná od evropského pojetí silničního závodního motocyklu. Řada motorů například francouzských výrobců pak sloužila i jako motory do strojů, které byly vodícími stroji  na drahách pro cyklisty.

 

Při tom našem snění  málem opomíjím  jednu z výrazných postav, jednoho z propagátorů jízd na dřevěných rychlostních oválech v Americe. Rodák z Anglie, kde byl známým závodníkem na kole, John Shilington Prince. Pocházel z průmyslového města Coventry a od samého mládí se zajímal o jízdu na jízdním kole. Nejdříve se ale jako správný angličan naučil jezdit na koni a poté co zvládl taje jízdy na jízdním kolem trénoval a v 21 letech se stává mistrem světa.

Po příchodu do Ameriky se snaží reprezentovat zájmy britské koruny na divoce rostoucím americkém trhu a současně se věnuje i cyklistice. Opět vítězí v řadě závodů, vyhrává dokonce i slavný závod v Omaha Nebraska, který byl vyhlášen jako mistrovství světa. Ve velmi krátké době se však vrhá na prodej anglických kol a proniká do podnikání jako promotér jízdních kol na velodromech. Začíná ovládat i ty největší motocyklové závody například Los Angeles Coliseum a další, věnuje se i automobilům a tato činnost mu přináší nemalé zisky.

 

Jeho hlavní zásluha je ale v tom , že to byl tento muž, který začal koncipovat nově dřevěné dráhy pro závody motocyklů. Nacházel stále nová a nová řešení pro jednotlivá města, prošel se  po příhodném pozemku, označil kůly rozložení pro novou trať a bylo na radních měst, aby najali  tesaře, kteří zvládnou dodávky milionů kubíků řeziva přeměnit ve velmi rychlé závodní ovály na nichž bylo vše co je třeba pro úspěšné závody, včetně zázemí pro jezdce, stroje a doprovod a hlavně pak pro diváky, kteří zde měli všechno pohodlí pro to, aby mohli nerušeně sledovat líté boje na jízdní dráze.

 

Postupně se začínají stabilizovat i značky těch motocyklů, které něco v těchto závodech znamenají a umísťují se pravidelně na předních místech. Postupně se přechází od strategie jednotlivých jezdců na strategii strojů, boj v rámci týmu, kde jsou sice preferování jezdecké kvality velmi dobrých jezdců, ale úsilí konstruktérů továren stojí hlavně na záměru postavit jméno značky a bojovat za značku stroje.

 

Excelsior,  Indian,  Harley-Davidson, Cyclon, Merkels a další, jsou stroje, které  se každý týden v řadě měst na řadě prkenných oválů snaží zvítězit jeden nad druhým za slávu značky, za slávu jezdce. Těžko si z dnešního pohledu představit pocity jezdce, sedícího na stroji, který disponuje dostatečnou silou k tomu, aby lehký stroj rozjel do velmi vysoké rychlosti bez možnosti ovlivnit rychlost jízdy brzděním. Jen mírné uzavření plynu je schopno velmi mírně reagovat na snížení rychlosti, avšak je nutné dodržovat boční odstupy i odstupy vpředu a vzadu ženoucího se jezdce, který má stejný plán.  Jakékoli pootočení plynového regulátoru, které nevede k zrychlení stroje, může vést k velmi nešťastnému dotyku s jiným strojem a následné tragédii na dráze.

 

Zde nejde o snění, jde o zábavu pravých mužů, kteří riskují pro slávu svého jména, pro slávu značky stroje se kterým závodí.

 

Nyní již máme jasnoupředstavu, jak takové závody probíhaly, jaká byla atmosféra, jak se cítil sám jezdec, který se pohyboval velkou rychlostí po hladkém povrchu oválu obklopen smečkou dalších strojů, jejichž motory byly vytáčeny do otáček. Při snění nás mohou napadat různé myšlenky, ale tou nejhlavnější pravděpodobně bude myšlenka, vyzkoušet si tyto pocity nejen v představách, ale i ve skutečnosti uchopit řídítka skloněná k zemi, posadit se na svažující se sedlo v zadní části rámu, pootočit rukojetí plynu a rozjet se….

 

Přitisknout tělo ke stroji, cítit chlad kovu nádrže a sálání tepla od řvoucího motoru vytočeného do vysokých otáček a pak jen vítr šlehající do tváře orámované koženou obšívkou přilby.

 

František Sladký



Home
Aktuality

Články

Certifikáty

BTR

Galerie

Ochrana osobních údajů

Kontakty

BROOKDALE s.r.o.
Hanychovská 328/10
460 07 Liberec III – Jeřáb

www.brookdale.cz

Copyright © BROOKDALE s.r.o.,

All rights reserved

 

Vyhotoveno společností 5Q.