HISTORIE BOARD TRACK RACING - 9.ČÁST
26.06.2014

A jak to tedy skutečně začalo?

Jako příklad ,  tak typický pro Ameriku, že -  kdy se i  z amatérského nadšence stavitele strojů stal skutečný mistr je George Hendee.  Začal závodit na vysokém kole a dosáhl řady vítězství , držel řadu amatérských titulů a těchto úspěchů využil i komerčně kdy se zapojil do obchodování s koly a to byl již krůček k tomu, aby zahájil vlastní výrobu kol ve Springfieldu, stát Massachusetts.

A jak to tedy skutečně začalo?



Jako příklad ,  tak typický pro Ameriku, že -  kdy se i  z amatérského nadšence stavitele strojů stal skutečný mistr je George Hendee.  Začal závodit na vysokém kole a dosáhl řady vítězství , držel řadu amatérských titulů a těchto úspěchů využil i komerčně kdy se zapojil do obchodování s koly a to byl již krůček k tomu, aby zahájil vlastní výrobu kol ve Springfieldu, stát Massachusetts. Vypracoval se na zkušeného strojníka a modeláře, jehož specializací byla stavba strojů na zakázku a jeho stroje získávaly popularitu v závodech. Setkává se strojem HEDSTROM, setkává se s jeho konstruktérem,  Oscarem  Hedstromem



a okamžitě uzavírají společenství a již roku 1901 je na světě první společný motocykl – lehký silniční stroj pro každodenní přepravu. V dalším roce již společnost ze Springfieldu využívá nové stroje pro závody a  jejich výsledky jsou ohromující. Zájem je obrovský, koncem roku je již prodáno více jak sto strojů.



Nově rodící se společnost má stále více a více objednávek. Rodí se hlavní myšlenka produkce board trackových speciálů. Určených výhradně pro závodění. Z pohledu motorů jsou k dispozici jednoválcové motory a motory dvouválcové. Po roce 1908 je nový stroj vybaven nádrží ve tvaru torpedo, připevněnou na rámovou trubku a novým stylem sedla, které umožnilo aby jezdec se na stroji přikrčil, zaujal pozici pro závodění. Nový model byl navržen komerčně tak, aby vyhrával nejel na trhu, ale i na dostihové dráze.

Pozorný čtenář oprávněně namítne , to si autor z nás dělá asi kozy   -  to už zde někde bylo?

Ale přátelé i ve snění stále platí ono latinské  "Repetitio est mater Studiorum". Pro ty ctěné čtenáře nemající  klasického vzdělání si dovolím  skromný amatérský překlad "Opakování je matka moudrosti" .

Možná hodíte slovo -  jaký to má smysl opakovat a hlavně jak se to projevuje ?

Někteří lidé využijí této příležitosti, aby si potvrdili to, co už znají, ostatní si většinou myslí, že je to nuda. Nesmíme ale zapomenout na jedno – sníme -  jen tak lehce, pro radost o závodění a nezapomínejme, že některé věci můžeme „opakovat“ v novém a originálním pojetí, novým a originálním způsobem a proto to děláme.

Ano tak vznikl závodní motocykl v americkém pojetí, tak vznikl stroj jež nesl  značku INDIAN , tak se tento stroj zapojil do závodů na oválu, tak typickém pro americké prostředí. Z prostých amatérských podmínek vstal, aby byl prvním z prvních a zahájil tak pomyslný seznam strojů, které si potupně popíšeme v dalších pokračováních našeho snění.

„…….obětovali poslední frank na tricykly, voatyrety a motocyklety. Zradili svá zaměstnání. Bollée býval zvonařem, Bouton  vyráběl mechanické hračky a pan Peugeot zase ocelové pásky na dámské krinolíny. Nejznámější z nich a rozhodně nejhlučnější, pan Albert de Dion, býval dokonce markýzem…

Snad jím je dosud, ale nikdo mu neřekne „pane markýzi“ od chvíle, kdy se spřáhl s tím špinavým mechanikem Boutonem. Bouton přizval ještě svého švagra jménem Trépardoux a ti tři postavili tříkolový parní vozík, jezdící dokonce dvacet kilometrů za hodinu.

Potom se pohádali, Trépardoux se odtrhl a vrátil se na pařížské předměstí. De Dion s Boutonem nechali páru párou a zamilovali se do výbušného motoru. Nedávno zkonstruovali tricykl, nesoucí místo značky jejich jména. De Dion-Bouton už nebyla jenom dvojice kamarádů, pokrokářů, odvážlivců.  Už to byla opravdová síla . Vůz. Rychlost!

Ti dva se věčně hádali, neboť Bouton byl praktik a de Dion snílek.  Ale jaký snílek……….“

Dovolím si zakončit tímto krátkým citátem z knihy pana Adolfa Branalda – Dědeček  automobil. Spojení mužů oddaných motorům, spojení praktika-technika se snílkem vede k nádherným věcem, nádherným objevům a nesporně i k nádherným zážitkům, které jsou těm co neumějí snít vzdáleny na míle.

 

František Sladký



Home
Aktuality

Články

Certifikáty

BTR

Galerie

Kontakty

BROOKDALE s.r.o.
Hanychovská 328/10
460 07 Liberec III – Jeřáb

www.brookdale.cz

Copyright © BROOKDALE s.r.o.,

All rights reserved

 

Vyhotoveno společností 5Q.